Et enkelt verktøy for å slanke en “tykk MVP”

Vokser scopet på første lanserbare versjon av produktet bare mer og mer? Øker kravlista fra compliance, forretning eller produkteier for hvert møte dere tar?
Da kan det være på tide å finne frem den berømte “kniven” og redusere omfanget av den tykke MVPen.
Først: hva er en “tykk MVP”?
«Tykke MVPer er minimumsløsninger som inneholder mye funksjonalitet og tar lang tid å lage. Tykke MVPer gir utviklingsløp med en del felles egenskaper:
- Kompleks innsikt som må samles og forstås.
- Langt løp mot første produksjonssetting, og dermed brukere i produksjon.
- Et omfattende og langt på vei fast omfang.»— Jøran Lillesand.
Les eller lytt mer om “tykk MVP” her:
Hvorfor blir MVPen så tykk?
Digitaliseringens første bølge er over, vi har digitalisert det som var enkelt å digitalisere. De lavthengende fruktene er tatt, noe som gjør det mer krevende å levere verdi for produktteamene.
For å levere verdi må man i økende grad tenke på tvers av systemer og faglige siloer — det å digitalisere hele virksomheten og forretningskritiske kjerneprosesser stiller høyere krav til koordinering- og tverrfaglig samarbeidsevne i virksomhetene. Og det gjør jobben til produktteamet og produktledere mer kompleks:

I tillegg må produktledere forholde seg til krav som øker tykkelsen på MVPen. For at første lansering av produktet skal være “viable” blir det såpass stort omfang, at det ikke lengre er “minimum” — og du ender opp med en “tykk MVP”:

Resultatet av dette kan være at du plutselig befinner deg i en slags runddans der kravene fra de ulike fagområdene gjør at scopet stadig øker:

Hvorfor vil vi ikke at MVPen skal være for tykk?
Mindre scope og kontinuerlige leveranser tar ned risikoen for feil. Feil som i tekniske bugs, men også produktrisikoene for at man lager feil løsning på valgt problem, og risikoen for at produktet ikke er levedyktig forretningsmessig. Med hyppigere prodsettinger lærer teamet raskere om de har bygget “riktig svar” på valgt behov å løse. Det motiverer teamet, og det gir sluttbrukerne og kundene verdi raskere (en vinn-vinn-situasjon!): “Done means someones need was met”. Du har egentlig ikke levert noe av verdi før det er i bruk og har løst det faktiske problemet, derfor er det essensielt å komme seg i produksjon så raskt som mulig.
Et enkelt verktøy for å slanke MVPen
- Første steg er å skape en felles forståelse av at scopet er for stort, og at veien til produksjon er for lang (om det er situasjonen). Det er ikke sikkert teamet har samme bilde av dette, ei heller viktige interessenter rundt produktet.
- Neste steg er å sammen komme frem til grep man kan ta for å bevege seg mot ønsket situasjon — å minke scopet og få til hyppigere og kontinuerlige leveranser/prodsettinger.
Slik kan dere gjøre det:
Her er et enkelt verktøy dere kan bruke for å få samtalen i gang i teamet om gjøre dette i praksis:
Sett av 1–2 timer til å jobbe sammen, avhengig av antall folk og behov for tid til diskusjon.
- Fyll inn individuelt:
Marker på aksen hvor du opplever at teamet er i dag og tenk over årsaker og konsekvenser for denne plasseringen.

2. Fyll så inn som team og diskuter i fellesskap hva dette betyr for dere:

Dette er én måte teamet kan slanke en “tykk MVP”. Test det gjerne ut og del dine erfaringer i kommentarfeltet :)