Rubbel og bits

Lette refleksjoner rundt brukeropplevelser, tekst og universet. And beyond.

Sensommeren er min favorittårstid. Det er fremdeles varmt i sola, men svalt i skyggen. Premier League har nettopp startet, og bringebærsesongen, ikke minst!

Men det beste jeg vet, er å glane på himmelen etter solnedgang. Det kosmiske perspektivet er overveldende. Det får en til å gruble. Mye. Akkurat som tidligere generasjoner har undret seg over nattehimmelens mysterier. Jeg liker å forestille meg hva de tenkte om nattens spektakulære lysshow. Hvorfor skjer dette og hvordan henger det sammen?

Hellstrøm hadde tatt utfordringen.

Let there be light

I dag vet vi mye om universet. Ikke alt, men nok til å ikke gruble over hva de roterende lyspunktene over hodene våre er. I stedet bruker de fleste tid på å finne ut av lyspunktene som befinner oss rett foran oss, og hvordan de kan gjøre livene våre enklere, morsommere og mer effektive.

All aboard!

Følelsen av å se eller oppleve noe for aller første gang, men ikke vite hva det er eller hvordan det fungerer, er frustrende, uansett om du prøver å avsløre universets mysterier eller melde en skade i forsikringsselskapets nye digitale tjeneste.

Et ror for intuisjonen

Gode brukeropplevelser fungerer som et ror for intuisjonen. Det kan sammenlignes med å kjøre en selvkjørende bil hvor du har rollen som både bruker og passasjer — i et godt håndverk der ting bare flyter og funker. Forståelsen av samspillet mellom teknologi, design, språk og brukerens forventninger er et helt eget fagfelt, og definitivt et selskaper med intensjoner om å lykkes burde omfavne.

Veien til en god brukeropplevelse er ikke skrevet i stein.

Continiuum

I en fantastisk bloggpost om kontinuerlig design skriver Maria Skaaden at “det vi lager, og hvordan vi lager det, er i konstant endring. Akkurat nå handler det om å kontinuerlig levere verdi”. I morgen vil det kanskje være noe helt annet. For meg spiller det liten rolle hva man kaller det så lenge ledestjernen er den samme: å skape gode brukeropplevelser, uavhengig av stillingstittel, firma eller landegrenser. For hvis man ikke jobber for å skape det, hva gjør man egentlig? Hvis en som skal reise med tog fra Oslo til Hamar ikke klarer det på grunn av at knappen i appen ikke virker, da forstår jeg at vedkommende blir sur på NSB, og ikke utvikleren som gjorde en tabbe. Hver eneste gang noen vil trykke på knappen din, lese om produktene dine eller lurer på hvordan noe funker, da stilles merkevaren din på prøve. La oss sørge for at den består testen.

Apropos brukeropplevelser: vi søker etter en tekstforfatter, blant annet ✍🏻

Like what you read? Give Erik Mathisen a round of applause.

From a quick cheer to a standing ovation, clap to show how much you enjoyed this story.